THE PROBLEM OF FORMATION OF SCIENTIFIC AND NATURAL KNOWLEDGE OF HIGHER EDUCATION SEEKERS: THEORY AND PRACTICE
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.28Keywords:
scientific and natural knowledge, institution of higher education, students of higher education, future teachers, educational practice.Abstract
The article updates the problem of students' formation of natural and scientific knowledge. The problems of the formation of students’ natural and scientific knowledge in the works of a number of Ukrainian scientists are highlighted. Manuals on teaching methods of natural science in elementary school were noted. The work on the formation of natural science and environmental competences of the future teacher is presented in more detail. A number of manuals prepared by Ukrainian authors, in particular, A. Bogush, T. Vasyutina, N. Lysenko, N. Karapuzova, I. Karapuzova, V. Pomogaibo, E. Pochynok, G. Savyuk, and others, have been updated. It is noted that in all scientific and educational-methodical works, the problem of the need for thorough training of future teachers, the formation of a holistic natural-scientific picture of the world in them is actualized. It is also emphasized that the effectiveness of the formation of natural and scientific knowledge in students of general secondary education institutions largely depends on the readiness of teachers to master this knowledge. It was concluded that the formation of natural and scientific knowledge among future teachers is a continuous continuous process that takes place during the professional training of these specialists; this process is effective when a number of pedagogical conditions are met. It is emphasized that among the tasks of the professional training of the future teacher, mastering the techniques of independent information search, mastering new technologies, and solving previously unknown professional tasks occupy an important place. Educational practice plays an important role in the process of forming scientific and natural knowledge of higher education acquires. Among the tasks of the professional training of the future teacher, mastering the techniques of independent information search, mastering new technologies, and solving previously unknown professional tasks occupy an important place. Copyrights in the researched field of activity were announced ‒ in particular, a study guide for students of the «Primary Education» specialty «Educational practice in natural science» (2021).
References
Байбара, Т. М. (1998). Методика навчання природознавства в початкових класах : навчальний посібник. Київ : Веселка. 338 с.
Бальоха, А. С. (2014). Природознавча компетентність майбутнього вчителя початкової школи як психолого-педагогічна проблема сучасної освіти. Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Серія Педагогіка. Вип. 234. Том 246. С. 55‒59.
Богуш, А. М. & Гавриш, Н. В. (2015). Методика ознайомлення дітей з довкіллям у дошкільному навчальному закладі : підручник. Вид. 2-е. Київ: Видавничий Дім «Слово». 408 с.
Волохата, К. М. (2013). Підготовка майбутніх учителів початкових класів до формування природознавчої компетентності. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Педагогіка і психологія. № 40. Вінниця : ТОВ «Нілан ЛТД». С.167–170.
Волохата, К. М. (2018). Формування природознавчої компетентності майбутніх учителів початкової школи в процесі фахової підготовки : дисертація на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Вінниця. 302 с. 6. Карапузова, Н. Д. & ін. (2014). Основи природознавства. Інтегрований курс : підручник для студентів вищих навчальних закладів освіти / за ред. В. М. Помагайбо. Київ : Академія, 2014. 476 с.
Лисенко, Н. В. (2015). Еко-око: дошкільник пізнає світ природи : навч.-методич. посібник. Київ : Слово. 352 с.
Мелаш, В. & Варениченко, А. (2019). Теоретичні засади формування природничої компетентності в молодших школярів в реаліях Нової української школи. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. № 2. С. 69‒74.
Мозуль, І. В. (2017). Підготовка майбутніх учителів початкової школи до формування у молодших школярів предметної природознавчої компетентності : дисертація на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук. 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Київ. 294 с.
Савлучиньска, Л. Г. (2013). Формування природознавчої компетентності учнів початкових класів на уроках природознавства. Наука і освіта. № 6. С. 111‒114.
Сливка, Л. В. (2021). Навчальна практика з природознавства: інформаційно-дидактичний супровід : навч. посіб. для студентів спеціальності «Початкова освіта». Івано-Франківськ : НАІР. 62 с.
Совгіра, С. В. (2009). Теоретико-методичні основи формування екологічного світогляду майбутніх учителів у вищих педагогічних навчальних закладах : автореф. дис... д-ра пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Луганськ. 40 с. 13. Стахова, І. А. (2017). Веб-квест як інноваційний засіб формування природничої компетентності майбутнього вчителя початкової школи. Актуальні проблеми сучасної науки та наукових досліджень : зб. наук. пр. Вип. 7(10) / редкол.: Р. С. Гуревич (голова). Вінниця : ТОВ фірма «Планер». С. 46‒50.
Танська, В. В. & Мокрицька, А. М. (2005). Методика навчання природознавства в початковій школі : навч.-метод. посіб. Житомир : Волинь. 144 с.
Яришева, Н. Ф. (1993). Методика ознайомлення дітей з природою. Київ : Вища школа. 255 с.