THE SYNERGETIC APPROACH TO THE SYSTEM OF GIRLS’ DEVIANT BEHAVIOUR PREVENTION
Keywords:
girls, girls’ deviant behaviour, girls’ deviant behaviour prevention, synergetic approach.Abstract
The synergetic approach is considered as the strengthening of prevention effect due to the joint actions, interference, and coordination of forms, methods, trends, technology and tendencies of work, as well as a methodological approach to the prevention of girls’ deviant behaviour in secondary schools. The synergetic approach is proposed to apply to: the essential understanding of the mechanisms of deviant behaviour formation; the national institutional support of girls’ vital activity and development, the organization of preventive measures on the regional level, in micro-social environment and reference environment by girls’ place of residence, education or leisure time; the system of girls’ deviant behaviour prevention in secondary schools.
References
1. Віктимологічні аспекти загальної профілактики статевих злочинів в сім’ях, які вчиняються по відношенню до неповнолітніх потерпілих : науково-методичні рекомендації / [авт. кол. ; за заг. ред. Н.Ю. Волянюк]. – К. : Рівне, 2009. – 126 с.
2. Маслоу А.Г. Мотивация и личность / А.Г. Маслоу. – СПб., 1993. – 112 с.
3. Петрочко Ж.В. Теорія і практика соціально-педагогічного забезпечення прав дітей, які опинилися в складних життєвих обставинах : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.05 / Жанна Василівна Петрочко. – К., 2011. – 586 .
4. Семенова А.В. Парадигмальне моделювання у професійній підготовці майбутніх учителів : [монографія] / А.B. Семенова. – Одеса : Юридична література, 2009. – 504 с.
5. Слободская Е.Р. Отклонения в поведении и эмоциональные расстройства подростков как факторы школьной дезадаптации / Е.Р. Слободская, Н.Н. Савина // Наука и школа. – 2006. – № 6. – С. 45 – 48.
6. Соціальна робота: технологічний аспект : навч. посіб. / за ред. проф. А.Й. Капської. – К. : ЦНЛ, 2004. – 352 с.
7. Соціологія : підручник [для студентів вищих навчальних закладів] / за ред. В.Г. Городяненка. – К. : Академія, 2005. – 560 с.
8. Сухомлинська О. Концептуальні засади формування духовності особистості на основі християнських моральних цінностей / О. Сухомлинська // Шлях освіти. – 2002. – № 4. – С. 13 – 18.
9. Федорова М.А. Педагогическая синергетика как основа моделирования и реализации деятельности преподавателя высшей школы : дисс. … канд. пед. наук : 13.00.08 / М.А. Федорова. – Ставрополь, 2004. – 254 с.