РОЗВИТОК ЛІДЕРСЬКИХ КОМПЕТЕНЦІЙ У СТУДЕНТІВ У КОНТЕКСТІ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.13Ключові слова:
лідер, лідерство, лідерські компетенції, лідерські якості, навчання, патріот, війна.Анотація
Стаття присвячена проблемі розвитку лідерських компетенцій у студентів у процесі навчання у ВНЗ. Сьогодні російсько-українська війна стала причиною високої мотивації викладачів ВНЗ до формування лідерських якостей у майбутніх фахівців-патріотів своєї країни. Основними викликами освіти в умовах російсько-української війни постають: руйнація інфраструктури закладів вищої освіти, психологічна депресія як у студентів, так і викладачів, недостатня мотивація до навчання, відсутність цифрової інфраструктури тощо. Всупереч повномасштабній війні, випускники українських шкіл продовжують будувати плани на майбутнє у нашій країні. Статистика вступної кампанії у 2022 році свідчить про високий рівень патріотичного виховання української молоді, оскільки отримано понад мільйон заяв від абітурієнтів до ВНЗ України. Аналіз трьох теорій лідерства (теорії рис, ситуаційної та системної теорій) вказує на те, що феномен лідерства виникає у ситуації, коли необхідно розв’язати проблему, і складається з трьох компонентів: особистісних рис лідера; характе- ру членів групи; проблеми, яку потрібно вирішити. Здійснено визначення термінів «лідер», «лідерство» та «лідерські компетенції». Проаналізовано структуру лідерських компетенцій та запропоновано їх наочні приклади. Значний внесок у розвиток професійно важливих лідерських якостей студентів роблять педагоги. Їхня роль полягає у використанні інноваційних методів і прийомів розвитку лідерських компетенцій у студентів. До таких методів і прийомів належать: методи розвитку самолідерства, методи навчання комунікативних навичок, ігрові методи, методи, засновані на роботі в групах, інтерактивні методи навчання. Підсумовуємо, що формування і розвиток студентського лідерства є необхідністю сучасного українського суспільства.
Посилання
Bogardus, E. S. Mental Leadership. Chapter 35 in Fundamentals of Social Psychology. New York: Century. 1924. P. 409–417. URL: https://brocku.ca/Mead Project/Bogardus/1924/1924_toc.html (last access 03.03.2023)
Brownwell, J. Meeting the competency needs of global leaders: A partnership approach. Human Resources Management, 45(3). 2006. 309-336. URL: https://www.researchgate.net/publication/229581059_Meeting_the_ competency_needs_of_global_leaders_A_partnership_approach (last access 23.03.2023).
Hersey, P., Blanchard, K. So you want to know your leadership style? Training & Development Journal, 36(6). 1974. P. 34-48. URL: https://www.scribd. com/ document/532075807/09-Hersey-P-Blanchard-K-H-1974-So-You- Want-to-Know-Your-Leadership-Style-Training-Development-Journal (last access 13.03.2023).
Kouzes, J. M., Posner, B. Z. The Leadership Challenge: How to Make Extraordinary Things Happen in Organizations. 2017. URL:https://nibmehub.com/opac-service/pdf/read/The%20Leadership%20 Challenge _%20 How%20to%20Make%20 Extraordinary (last access 11.05.2023).
L. Von Bertalnffy. General system theory: Essays on its foundation and development, rev. ed. New York: George Braziller, 1968. URL: https://monoskop.org/File:Von_Bertalanffy_Ludwig_General_System_Theory_1968. pdf (last access 04.04.2023).
Maxwell, J. C. The 21 indispensable qualities of a leader. Becoming the person others will want to follow. 2000. URL: https://www.academia.edu/6263037/John_ Maxwell_21_ Indispensable_Character_of_a_Leader (last access 10.05.2023).
McCall, M. W., Lombardo, M. M., Morrison, A. M. The Lessons of Experience: How Successful Executives Develop on the Job. Lexington, MA: Lexingtonn Books. 1988. URL: https://scholar.google.com/citations?user= 9vi5Qc8A AAAJ&hl=en (last access 15.05.2023).
McCauley, C. Leader training and development. 2001. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 313205162_Leader_training_and_ development (last access 12.04.2023).
Rudolph, F. The American college and university: A history. Athens: The University of Georgia Press. 1990. URL: https://link.springer.com/chapter/10.1057/9781137367037_2 (last access 02.03.2023).
What is a leader? McMillan Dictionary.com.2002. URL: https://www.macmillandicti onaryblog.com/leader (last access 02.04.2023).
Любко О. В., Столярчук Л. В. Особливості лідерства в управлінні персоналом. 2010. URL: http://nauka. kshnir.mk.ua/?p=58840 (last access 04.04.2023).
Мараховська Н.В. Педагогічні умови формування лідерських якостей майбутніх учителів у процесі навчання дисциплін гуманітарного циклу: автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.04. Харк. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2009. 22 с.
Робота вишів у війну. URL: https://lb.ua/society/2022/09/26/530550_ robota_vishiv_viynu.html (last access 01.05.2023).
Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т. Т. 3. Серце віддаю дітям. Народження громадянина. Листи до сина. Київ, «Рад. школа», 1977. 670 с.
Ягоднікова В.В. Формування лідерських якостей старшокласників в особистісно орієнтованому виховному процесі загальноосвітньої школи: Автореф. дис. канд. пед. наук: 13.00.07. Східноукр. нац. ун-т ім. В. Даля. Луганськ, 2006. 21 с.