ТРЕНІНГОВІ ТЕХНОЛОГІЇ У ПРАКТИЦІ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ЗАКЛАДУ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.27Ключові слова:
тренінг; тренінгові технології; викладач; ЗВОАнотація
Статтю присвячено актуальній проблемі шляхів реалізації тренінгових технологій у практиці підготовки майбутніх викладачів ЗВО. На основі аналізу наукової літератури висвітлено сутність категорії «тренінг». Встановлено, що «тренінг» є бага- тогранним поняттям: розглядається вченими з різних позицій – правового, економічного, соціального, педагогічного, філософського. Тренінг у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів ЗВО ми розглядаємо як педагогічну технологію навчання, оскільки він має чіткий алгоритм використання та гарантує досягнення запланованого результа- ту. Його метою є формування в студентів програмових результатів навчання, організації різних видів діяльності, виховання особистісного ставлення до розв’язання ситуаційних задач у професійній діяльності. Проаналізовано види тренінгу, структуру та методику його проведення. Розро- блено методику проведення інтенсив-тренінгу «Професійна компетентність – осно- ва становлення сучасного викладача закладу вищої освіти» для студентів спеціаль- ності 011 «Освітні, педагогічні науки», мета якого – формування загальних орієнтацій у сфері компетентнісного підходу та практичних вмінь та навичок успішно розв’язувати завдання навчання й виховання; бути соціально активним в суспільстві; систематично підвищувати професійну культуру та педагогічну майстерність; бути готовим до якісної оцінки своєї праці. У процесі інтенсив-тренінгу застосовувалася система методів актив- ного навчання, а саме: кейси, ігрові методи, групові дискусії, мозковий штурм, відеоаналіз та ін. Зроблено висновок, що застосування тренінгу на практичних заняттях допомагає викладачеві розвивати у студентів професійні здібності та вміння бути креативним, адаптованим та гнучким до нової інформації, здатним до професійного зростання. Тому тренінг можна вважати новою технологією в освітньому процесі, яка адаптує майбутніх викладачів до професії, оскільки має на меті поопераційне впровадження різних видів педагогічних нововведень, які викликають зміни в традиційному педагогічному процесі.
Посилання
Андрощук І. Тренінг як засіб підготовки майбутніх викладачів до педагогічної взаємодії. Вісник Черкаського університету: Серія: Педагогічні науки. 2016. № 9. С. 117–121.
Антонова О. Словник базових понять з курсу «Педагогіка». Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2014.
Звєрєва І. Соціальна педагогіка: мала енциклопедія. Київ : Центр учбової літератури, 2008.
Зубрицька Т., & Зубрицька Л. Тренінг як метод професійно орієнтованого навчання. Нові технології навчання. 2020. 94. С. 143–149.
Ковальчук Г., Бутенко Н., & Артюшина, М. Тренінгові технології навчання з економічних дисциплін. Київ : КНЕУ, 2006.
Лук’янчук Н. Класифікація видів тренінгів. Навчання і виховання обдарованої дитини: теорія та практика. 2013. № 1. С. 272–279.
П’ятакова Г., & Заячківська Н. Сучасні педагогічні технології та методика їх застосування у вищій школі. Львів : Вид. центр ЛНУ ім. І. Франка, 2003.
Петльована Л. Комунікативний тренінг як форма організації професійно-орієнтованого іншомовного навчання майбутніх фахівців у галузі економіки. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Унверситету «Україна». 2012. № 6. С. 118–121.
Побірченко Н. Психологічний словник. Київ : Науковий світ, 2007.
Сисоєва, С., & Бондарєва, Л. Педагогічні технології професійної освіти: навчальний тренінг. Київ : Україна, 2006.
Словник іншомовних слів Мельничука. URL: https://126.slovaronline.com (дата звернення: 27.03.2021).
Стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти». URL: https://mon.gov.ua/ua/news/zatverdzheno-standart-na-grupu-profesij-vikladachi-zakladiv-vishoyi-osviti (дата звернення: 28.03.2021).
Cтинська В., & Прокопів Л. Інноваційні методики викладання дисциплін у ЗВО в процесі магістерської підготовки. Гірська школа українських Карпат. 22. С. 145–150.