РОЗВИТОК СУБ’ЄКТНОСТІ ШКОЛЯРА ЯК ОРІЄНТИР ФАХОВОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ПЕДАГОГА
Ключові слова:
суб’єкт, суб’єктність особистості школяра, ознаки суб’єктності, полінауковість, професійна підготовка майбутнього педагога.Анотація
У статті актуалізовано потребу підготовки майбутніх учителів до реалізації суб’єктної сутності школяра у процесі його навчання, виховання і розвитку. Акцентовано увагу на полінауковості знання про суб’єктність особистості, що сприяє розширенню та поглибленню уявлень про цей феномен. Висвітлено теоретико-концептуальні положення, які розкривають основні ознаки суб’єктності особистості школяра, визначають змістові характеристики освітнього середовища для її розвитку і є орієнтиром у фаховій підготовці майбутніх учителів.
Посилання
1. Амонашвили Ш.А. Размышления о гуманной педагогике / Ш.А. Амонашвили. – М. : Педагогика, 1996. – 464 с.
2. Бех І.Д. Наукові засади створення особистісно орієнтованих виховних технологій / І.Д. Бех // Початкова школа. – 1997. – № 9. – С. 4 – 8.
3. Бондаревская Е.В. Педагогика : личность в гуманистических теориях и системах воспитания / Е.В. Бондаревская, С.В. Кульневич. – Ростов н/Д. : Творческий цент «Учитель», 1999. – 560 с.
4. Вознюк О.В. Людина, що навчається : головні аспекти нової парадигми освіти / О.В. Вознюк, О.Р. Тичина. – Житомир : Волинь, 1998. – 229 с.
5. Корсак К.В. Соціально-філософський аналіз тенденцій розвитку тріади «Людина – суспільство – освіта» на початку ХХІ століття : дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.10 / К.В. Корсак. – К., 2006. – 461 с.
6. Кушнір В.А. Ідеї постмодернізму в педагогічному процесі / В.А. Кушнір // Шлях освіти. – 2001. – № 1. – С. 7 – 10.
7. Огнев’юк В.О. Осягнення освіти : Підсумки ХХ століття : [монографія]. – К. : Навчальна книга, 2003. – 111 с.
8. Онищенко В.Д. Фундаментальні педагогічні теорії : [монографія] / В.Д. Онищенко. – Львів : Норма, 2014. – 356 с.
9. Ольховая Т.А Педагогический аспект проблемы развития субъектности / Т.А. Ольховая // Вопросы гуманитарных наук. – 2005. – № 2 (17). – С. 233 – 237.
10. Онкович Г.В. Гуманітарна педагогічна парадигма вищої освіти / Г.В. Онкович, В.П. Андрущенко, М.І. Бойченко [та ін.] ; гол. редкол. : В.Г. Кремень. – К. : Педагогічна думка, 2007. – 332 с.
11. Петровский А.В. Теоретическая психология : учеб. пособие / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М. : Академия, 2001. – 496 с.
12. Петровский В.А. Субъектность : новая парадигма в образовании / В.А. Петровский // Психологическая наука и образование. – 1996. – № 3. – С. 100 – 109.
13. Развитие субъектности в онтогенезе в современном социокультурном пространстве образования и семьи / под ред. Е.Н. Волковой. – Н. Новгород : НГПУ им. К. Минина, 2012. – 250 с.
14. Синергетика і освіта : [монографія] / за ред. В.Г. Кременя. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 348 с.
15. Сластенин В.А. Субъектно-деятельностный подход в общем и профессиональном образовании / В.А. Сластенин // Сибирский педагогический журнал. – 2006. – № 5. – С. 18 – 20.
16. Хурло Л. Профессиональная подготовка учителя к развитию субъектности ученика : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 / Л. Хурло. – Калининград, 2003. – 385 c.
17. Dembiński M. Pedagogiczne tworzenie istoty ludzkiej : [monografia] / M. Dembiński. – Poznan : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013. – 442 s.