DEVELOPMENT OF THE PUPIL’S AGENCY AS A GUIDELINE IN PROFESSIONAL TRAINING OF FUTURE TEACHER
Keywords:
agent, agency of the personality of a pupil, signs of agency, poly-scientific, professional training of the future teacher.Abstract
The article actualized the need to prepare teachers for the implementation of the agent nature of the pupil in the process of his training and development. A particular attention is given to poly-scientific knowledge about agency of the personality, which contributes to the expansion and deepening of ideas about this phenomenon. Theoretical and conceptual positions are presented that reveal the main features of agency of the pupil’s personality, they determine the substantive characteristics of the educational environment for its development and they are a guide in pro-fessional training of the future teachers.
References
1. Амонашвили Ш.А. Размышления о гуманной педагогике / Ш.А. Амонашвили. – М. : Педагогика, 1996. – 464 с.
2. Бех І.Д. Наукові засади створення особистісно орієнтованих виховних технологій / І.Д. Бех // Початкова школа. – 1997. – № 9. – С. 4 – 8.
3. Бондаревская Е.В. Педагогика : личность в гуманистических теориях и системах воспитания / Е.В. Бондаревская, С.В. Кульневич. – Ростов н/Д. : Творческий цент «Учитель», 1999. – 560 с.
4. Вознюк О.В. Людина, що навчається : головні аспекти нової парадигми освіти / О.В. Вознюк, О.Р. Тичина. – Житомир : Волинь, 1998. – 229 с.
5. Корсак К.В. Соціально-філософський аналіз тенденцій розвитку тріади «Людина – суспільство – освіта» на початку ХХІ століття : дис. ... д-ра філос. наук : 09.00.10 / К.В. Корсак. – К., 2006. – 461 с.
6. Кушнір В.А. Ідеї постмодернізму в педагогічному процесі / В.А. Кушнір // Шлях освіти. – 2001. – № 1. – С. 7 – 10.
7. Огнев’юк В.О. Осягнення освіти : Підсумки ХХ століття : [монографія]. – К. : Навчальна книга, 2003. – 111 с.
8. Онищенко В.Д. Фундаментальні педагогічні теорії : [монографія] / В.Д. Онищенко. – Львів : Норма, 2014. – 356 с.
9. Ольховая Т.А Педагогический аспект проблемы развития субъектности / Т.А. Ольховая // Вопросы гуманитарных наук. – 2005. – № 2 (17). – С. 233 – 237.
10. Онкович Г.В. Гуманітарна педагогічна парадигма вищої освіти / Г.В. Онкович, В.П. Андрущенко, М.І. Бойченко [та ін.] ; гол. редкол. : В.Г. Кремень. – К. : Педагогічна думка, 2007. – 332 с.
11. Петровский А.В. Теоретическая психология : учеб. пособие / А.В. Петровский, М.Г. Ярошевский. – М. : Академия, 2001. – 496 с.
12. Петровский В.А. Субъектность : новая парадигма в образовании / В.А. Петровский // Психологическая наука и образование. – 1996. – № 3. – С. 100 – 109.
13. Развитие субъектности в онтогенезе в современном социокультурном пространстве образования и семьи / под ред. Е.Н. Волковой. – Н. Новгород : НГПУ им. К. Минина, 2012. – 250 с.
14. Синергетика і освіта : [монографія] / за ред. В.Г. Кременя. – К. : Інститут обдарованої дитини, 2014. – 348 с.
15. Сластенин В.А. Субъектно-деятельностный подход в общем и профессиональном образовании / В.А. Сластенин // Сибирский педагогический журнал. – 2006. – № 5. – С. 18 – 20.
16. Хурло Л. Профессиональная подготовка учителя к развитию субъектности ученика : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.08 / Л. Хурло. – Калининград, 2003. – 385 c.
17. Dembiński M. Pedagogiczne tworzenie istoty ludzkiej : [monografia] / M. Dembiński. – Poznan : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2013. – 442 s.