FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE STATE-PUBLIC MANAGEMENT OF PRIMARY SCHOOL MANAGEMENT IN THE SOUTH-EAST OF UKRAINE (XVIII – THE BEGINNING OF THE XX CENTURY)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.8Keywords:
primary education, community, state-public education management, zemstvo, school councilAbstract
The article provides a comprehensive analysis of formation and development process of primary education public administration in the South-East of Ukraine during the eighteenth – early twentieth century. The main socio-economic and cultural prerequisites for the formation and development of education management in this region are identified. It is concluded that the process of education management system formation in South-Eastern Ukraine is due to the following factors: administrative division of the territories of the Russian Empire, colonization and settlement of the region, a large population, desire of various ethnic communities to meet their own educational needs, the resistance of immigrants to the assimilation policy. The main trends in the development of public administration of education in southern Ukraine were: diversity of different educational institutions, which had different subordination, strengthening the role of clergy and parish schools in the education system of South- Eastern Ukraine, strengthening public activities, inconsistency of government education policy issues. The conceptual principles of the development of education management in the South-East of Ukraine are determined: the multinational and multi-confessional character of the region, as well as its rapid socioeconomic development, which served as a factor in the educational needs of the population. Peculiarities of primary education public management in Greek, German, Mennonite, Jewish, Czech, and Bulgarian settlements are revealed. Forms of public initiative in education management are identified, namely: participation in discussion of educational institutions draft statutes, elections of self-government bodies, introduction of Sunday schools, material support for opening and operation of literacy schools, opening of free public libraries, publishing of available fiction, free supply of books, conducting surveys to study the state of education, etc.
References
Арабаджи С.С. Повсякденне життя грецького населення Північного Приазов’я кінця XVIII – початку XX ст.: джерелознавчий аспект : дис. … канд. іст. наук: 07.00.06. Донецьк, 2012. 262 с.
Вдовенко В.В. Проблеми початкової освіти України в роботі педагогічних з’їздів (1861–1920 рр.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.01. Київ, 2005. 16 с.
Довженко Ю.О. Тенденції освіти і педагогічної думки Півдня України другої половини ХІХ – ХХ ст. : автореф. дис. …канд. пед. наук : 13.00.01. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. К., 2012. 20 с.
Задерейчук І.П. Розвиток системи освіти в німців на Півдні України 1789–1938 рр. : автореф. дис. … канд. істор. наук: 07.00.01. Київ, 2000. 20 с.
Звягинцев Е.А. Полвека земской деятельности по народному образованию. Москва : Задруга, 1915. 96 с.
Иконников С.А. Деятельность российского приходского духовенства по созданию церковно-приходских школ во второй половине XIX – начале XX вв. Вестник ПСТГУ. Серия II: История. История Русской Православной Церкви. 2014. Вып. 6 (61). С. 58–72.
Кизименко П. Євреї в Єлисаветграді (кінець ХVІІ – початок ХХ ст.). Матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. «Єврейська історія та культура в Україні», (8 – 9 груд. 1994 р.). Київ, 2005. С. 80–83.
Колягин Ю.М., Саввина О.А., Тарасова О.В. Организация народного образования России (вторая половина XIX в.). Начальная школа. 2006. № 1. 128 с.
Лохматова А.І. Катеринославське земство. Запоріжжя : РА «Тандем-У», 2009. 200 с.
Моисеенкова Л.С. Земские школы Таврической губернии в 70–80-х гг. ХІХ в. Материалы по археологи, истории и этнографии Таврии. Симферополь: Таврия, 2011. Вып. 2. С. 150–156.
Начальное народное образование в Екатеринославской губернии за 1912 год. Краткий обзор. Екатеринослав : Типогр. Братства Св. Владимира, 1913. 122 с.
О мерах, принятых уездными земскими собраниями для содействия народному образованию. Журнал Министерства народного просвещения. 1867. № 2. С. 224–239.
Пачев С.І. Освіта та рівень письменності приазовських болгар у другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. Записки наук.-дослід. лабор. історії Південної України Запор держ. ун-ту. Запоріжжя: РА «Тандем-У», 2001. Вип. 6. С. 205–209. (серія: Південна Україна XVIII–XIX століття).
Первая всеобщая перепись населения Российской империи 1897 г. : в 89 т. / под ред. Н.А. Тройницкого ; Центр. стат. ком. М-ва внутр. дел. Санкт-Петербург, 1897–1905. Т. 13 : Екатеринославская губерния. 1904. XIV.
Положение о начальных народных училищах от 14 июля 1864 г. Полное собрание законов Российской империи. 1864. Т. XXXIX. С. 613–618.
Правдюк О.В. Освіта менонітів у контексті культурного розвитку півдня України (XIX – 20-ті рр. XX ст.) : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01. Нац. пед. ун-т ім. М.П. Драгоманова. Київ, 2011. 20 с.
Рождественский С.В. Исторический обзор деятельности Министерства Народного просвещения. (1802–1902). СПб. : [б.в.], 1902. 785 с.
Рябовол Л.Т. Розвиток земської освіти в Херсонській губернії (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) : автореф дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : 13.00.01. Кіровоград, 2000. 20 с.
Сараєва О.В. Вплив діяльності земських установ на культурно-просвітницький розвиток національних меншин Південно-Східної України (кінець ХІХ – початок ХХ ст.). Історичний архів. Наукові студії : зб. наук. пр. Миколаїв : ЧДУ ім. Петра Могили, 2009. Вип. 3. С. 71–74.
Сараєва О.В. Земства Донбасу у системі владних і суспільних відносин пореформеної доби. Маріуполь : ДВНЗ «ПДТУ», 2013. 341 с.
Сінкевич Є.Г., Кузовова Н.М. Проблеми національної освіти на Півдні України. Південний архів: зб. наук. праць. Херсон : Айлант, 2002. Вип. VIІІ. С. 95–107. (Серія: Історичні науки).
Татаринов С.Й. Історія педагогіки та народної освіти Донеччини. Харків : ЧП Мачулін, 2012. 120 с.
Успехи грамотности в Мариупольском уезде. Приазовский край. 1891. 14 ноября. С. 154–155.