УЧАСТЬ БАТЬКІВ У ПІДТРИМЦІ ФОРМУВАННЯ ЖИТТЄВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ ДОШКІЛЬНИКІВ У ОСВІТНІХ НАПРЯМАХ ОНОВЛЕНОГО ДЕРЖАВНОГО СТАНДАРТУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В’ячеслав ШИНКАРЕНКО Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» http://orcid.org/0000-0003-0929-9160
  • Валентина КУПРІЄНКО Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» http://orcid.org/0000-0003-3374-1094
  • Наталія МІХІНА Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» http://orcid.org/0000-0001-7555-9448
  • Людмила КЛІМОВА Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» http://orcid.org/0000-0003-1161-617X
  • Ірина МАЗУР Комунальний заклад вищої освіти «Дніпровська академія неперервної освіти» Дніпропетровської обласної ради» http://orcid.org/0000-0002-7281-7955

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.13/45.12

Ключові слова:

державний стандарт, педагогічні працівники, дошкільники, взаємодія, життєві компетенції, заклади дошкільної освіти, сім’я, батьки

Анотація

У статті розглядається одна з важливих проблем участі батьків у формуванні життєвих компетенцій дошкільників. Основна увага звертається на оновлені базові принципи Державного стандарту дошкільної освіти. Висвітлено три основні механізми впливу батьків на дітей: повідомлення; переконання; навіювання. Уточнено напрями співпраці закладів дошкільної освіти з родинами. Обґрунтовано чинники гармонійної взаємодії педагогів та батьків: партнерство у вихованні дітей; розуміння педагогами й батьками мети і завдань виховання; повагу і довіру до дитини; максимальне використання виховного потенціалу колективу й родини під час спільної роботи з дітьми. Уточнено термін «сім’я», яка є одним із найважливіших виховних інститутів, роль і значення якого у формуванні особистості дитини важко переоцінити. Визначено, що співпрацю закладу дошкільної освіти з родинами слід реалізувати в таких напрямах: створенні інформаційно-просвітницького простору для батьків та інших членів родини; підвищенні фахової майстерності педагогів через ознайомлення з родинами, досвідом виховання; сприянні інтеграції родинного виховання в суспільне; заохоченні батьків брати активну участь в освітньому процесі; узгодженні понять цінностей, педагогічної позиції, досягнення єдності виховних впливів на дитину в родині та закладі дошкільної освіти; формуванні в педагогічних працівників та батьків позитивного ставлення до партнерської взаємодії, спонукання їх до дій і моделей поведінки, орієнтованих на взаєморозуміння та взаємоповагу. Уточнено форми роботи за участі батьків у освітньому процесі закладів дошкільної освіти: індивідуальні чи групові бесіди та консультації; консультаційні центри; зустрічі з експертами; міні-лекції; фото- і відеопрензентації тощо. Висвітлено активні форми взаємодії: створення й підтримка творчого конструктивного педагогічного середовища; підвищення фахової майстерності педагогів; планування основних завдань і змісту співпраці закладу освіти з батьками; виявлення й упровадження в роботу педагогічного та родинного досвіду; розроблення та організація тренінгів, круглих столів, ділових ігор, майстер-класів; сімейні фото, бенефіси дитини; анкети для батьків.

Посилання

Борисова З. Паростки дошкілля Дошкільне виховання. Дошкільне виховання. 2011. № 3. С. 45.

Кузьмина И.В. Формирование семейных ценностей у детей старшего дошкольного возраста. Дошкольная педагогика. 2008. С. 17–23.

Лист Міністерства освіти і науки України від 16.03.2021 р. № 1/9-148 «Щодо методичних рекомендацій до оновленого Базового компоненту дошкільної освіти».

Морозова Н. Основні завдання дошкільного виховання в п’ятирічці. Шлях освіти. 1930. № 8. С. 12–13.

Наказ Міністерства освіти і науки України від 12.01.2021 р. № 33 «Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти): нова редакція».

Улюкаєва І.Г. Історія суспільного дошкільного виховання в Україні : нав. посіб. Донецьк : ЛАНДОН-ХХ1, 2011. С. 121–126.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-12-09