PROFESSIONAL TEACHER TRAINING MODELLING IN HIGHER EDU-CATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE

Authors

Keywords:

modelling, content of educational activities, the democra-tic structure of teaching, curricula, programs, textbooks.

Abstract

The article describes different ways of teacher training modelling, which involves determining the amount and quality of information provided, posing problems, and orientation on the teacher’s crea-tivity. The article grounds radical changes in the modern interpretation of edu-cational activities related to its democratic structure, representation of its con-tents in the curricula, programs and textbooks. The emphasis is placed on the functions of the future teacher performance and the relevant aspects of modelling their training, creating learning environment similar to the realities of life.

References

1. Беспалько В.П. Системно-методическое обеспечение учебно-воспитательного процесса подготовки специалистов / Владимир Павлович Беспалько, Юрий Геннадиевич Татур. – М. : Высшая школа, 1989. – 144 с.

2. Богданова І.М. Педагогічні інновації в системі підготовки вчителя: кінець ХХ – початок ХХІ століття : монографія / Інна Михайлівна Богданова ; Південний науковий центр АПН України ; Південноукраїнський національний педагогічний ун-т ім. К.Д. Ушинського. – О. : М.П. Черкасов, 2009. – 157 с.

3. Глузман А.В. Тенденции развития университетского педагогического образования в Украине : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Александр Владимирович Глузман. – К. : Институт педаго-гики и психологии профессионального образования АПН Украины, 1997. – 479 с.

4. Гриньова В.М. Формування педагогічної культури майбутнього вчителя (теоретичний та методичний аспекти) / Валентина Миколаївна Гриньова. – Х. : Основа, 1998. – 300 с.

5. Елканов С.Б. Основы профессионального самовоспитания будущего учителя / Самсадин Бутохович Елканов. – М. : Просвещение, 1989. – 189 с.

6. Кузьмина Н.В. Очерки психологии труда учителя / Нина Васильевна Кузьмина. – Ленинград : ЛГУ, 1967. – 183 с.

7. Лозова В.І. Теоретичні основи виховання і навчання : навч. посіб. [для студ. пед. навч. закл.] / Валентина Іванівна Лозова, Ганна Володимирівна Троцко ; Харківський держ. педагогічний ун-т ім. Г.С. Сковороди. – 2-е вид., випр. і допов. – Х. : ОВС, 2002. – 400 с.

8. Пантюк М. Опорні схеми з педагогіки. Дидактика. Ключові поняття та терміни. Модуль 1 / Микола Пантюк, Тетяна Пантюк. – Дрогобич : Коло, 2010. – 88 с.

9. Подобєдова ТЮ. Підготовка майбутніх учителів гуманітарного профілю до педагогічного проектування : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / Тетяна Юріївна Подобєдова. – Луганськ : Східноукраїнський національний ун-т ім. В. Даля, 2005. – 21 с.

10. Фурман А. Теорія і практика розвивального підручника : монографія / Анатолій Фурман. – Тернопіль : Економічна думка, 2004. – 288 с. ; Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения / Андрей Викторович Хуторской. – М. : Изд-во МГУ, 2003. – 416 с.

11. Хуторской А.В. Дидактическая эвристика. Теория и технология креативного обучения / Андрей Викторович Хуторской. – М. : Изд-во МГУ, 2003. – 416 с.

12. Шахов В. Базова педагогічна освіта майбутнього вчителя: загальнопедагогічний аспект / Володимир Шахов. – Вінниця : Едельвейс, 2007. – 383 с.

Published

2025-04-29

How to Cite

Kobrij, O. (2025). PROFESSIONAL TEACHER TRAINING MODELLING IN HIGHER EDU-CATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (35), 145–153. Retrieved from http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/350