INTEGRATIVE APPROACH DURING THE TRAINING OF PRO-FESSIONALS

Authors

Keywords:

integration, professional training, future specialist, learning process, interdisciplinary communication, integration of disciplines.

Abstract

The article examines the definition of «Integration» and its role in the educational process during professional training. The views of scholars on the usage of integrative concepts and principles are revealed. The author affirms that integration – is a complex systematic process aimed to the organization and implementation of the educational process through the successful com-bination of subjects profiled orientation, ability to apply knowledge from diffe-rent fields to address of the specific problems – qualitative professional training of specialists.

References

1. Безрукова В.С. Интеграционные процессы в педагогической теории и практике / В.С. Безрукова. – Екатеринбург, 1994. – 152 с.

2. Берулава М.Н. Интеграция содержания образования / М.Н. Берулава. – М. : Совершенство, 1998. – 170 с.

3. Герасименко Л.С. Педагогічні умови адаптації викладачів іноземної мови до професійної діяльності в льотних навчальних закладах : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04 / Людмила Герасименко. – Кіровоград, 2012. – 230 с.

4. Гломозда В.Г. Вивчення тем інтегративного характеру як спосіб здійснення міжпредметних зв’язків / В.Г. Гломозда // Педагогіка. Респ. наук.-мет. зб. – Вип. 30. – К., 1991. – С. 17 – 20.

5. Дик Ю.И. Интеграция учебных предметов / Ю.И. Дик, А.Д. Пинский, В.В. Усанов // Советская педагогика. – 1987. – № 9. – С. 42 – 47.

6. Загвязинский В.И. Методология и методы психолого-педагогического исследования : учеб. пособие [для студ. высш. пед. учеб. заведений] / В.И. Загвязинский, Р. Атаханов. – 2-е изд. – М. : Академия, 2005. – 208 с.

7. Казакевич Т.А. Интеграция образовательных программ среднего и высшего профессионального образования (на материале подготовки специалистов информационной сферы) : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Т.А. Казакевич. – М. : 2001. – 393 с.

8. Кільдеров Д.Е. Інтеграційні процеси як соціально-педагогічна проблема підвищення якості освіти / Д.Е. Кільдеров // Вища освіта України (додаток 1) – 2012. – Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». – Т. 2. – 2012. – С. 144 – 151.

9. Скаткин М.Н. Методология и методика педагогических исследований / Михаил Скаткин. – М. : Педагогика, 1986. – 152 с.

10. Тюнников Ю.С. Методика выявления и описания интегрированных процессов в учебно-воспитательной работе / Ю.С. Тюнников. – СПб. : СПбГУ, 1987. – 47 с.

Published

2025-04-29

How to Cite

Plachynda, T. (2025). INTEGRATIVE APPROACH DURING THE TRAINING OF PRO-FESSIONALS. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (35), 190–198. Retrieved from http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/356