PROFESSIONAL DEVELOPMENT OF A TEACHER AS THE MAIN GOAL OF THE DEVELOPMENT OF QUALITY MANAGEMENT OF AN EDUCATIONAL INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.34

Keywords:

education quality management, professional development of teachers, education, professional competencies of teachers.

Abstract

The article analyses the professional development of teachers in terms of practical significance. The model of managing the process of professional development of teachers in an educational organization to improve the management of the quality of education in general secondary education institutions is theoretically substantiated. The works and researches of domestic scientists in the field of development of professional competence of teachers are studied and their influence on the development and formation of quality management in educational institutions is analyses. It is established that the beginning of the process of professional development of a teacher can be called the moment of self-determination of the individual, which is carried out twice: when entering a higher education institution or college and at the time of its graduation when choosing a further place of work. The theoretical aspects of management of professional development of teachers of general secondary education institutions are generalised. It is noted that the development of teachers in an educational organisation is a process of growth of the educational (general and professional) potential of a teacher's personality, organisationally provided by the system of state and public institutions. The study reveals and substantiates the state of management of professional development of teaching staff, which is a process of purposeful implementation of a management strategy in an educational institution aimed at forming certain competencies of teachers. The conceptual idea of the theory of management of development of pedagogical staff of an educational institution is the creation of an internal organisational practice-oriented system of in-service training of teachers, which implies that the basis of professional development should be an active subjective position of the teacher himself, his intensive practice-oriented methodological (scientific and methodological) activity, and it should end with a certain result or product developed by the teacher in the process of in-service training.

References

Батечко, Н., Лут, М. Система менеджменту якості вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія, 2018. (7), 145–151. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.145151

Ващенко А. Інноваційні процеси в системі загальної середньої освіти: особливості управління. Освіта і управління. 2001. № 4. С. 59-68.

Впровадження локальних систем управління якістю в українських університетах: Аналітичний звіт. За заг. ред. Т. В. Фінікова, В. І. Терещука. Київ, Таксон, 2018. 88 с

Гінзбург М. Д., Коваленко С. Є., Клюнь А. М. Стандарти на системи керування: міжнародний та європейський досвід і його запровадження в Україні. Стандартизація. Сертифікація. Якість. 2016. №1. С. 7–16.

Григораш В. В. Управління навчальним закладом: навч.-метод. посіб.: у 2-х ч. Х.: Ранок, 2004. Ч. 1. 160 с.

Заскалєта, С. Тенденції професійної підготовки фахівців у країнах європейського простору: забезпечення якості вищої освіти. ОСВІТОЛОГІЯ, (8). 2019. 111–116. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.1111 16

Кучинська І. О. Професійна компетентність науково-педагогічного працівника закладу вищої освіти: ключові орієнтири, завдання й результати / Педагогічна освіта : теорія і практика. Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАНП України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип.24 (1-2018). Ч.1. Кам'янець-Подільський, 2018. С. 151.

Кремень В. Г. Якісна освіта в контексті загальноцивілізаційних змін. Педагогіка і психологія. 2007. № 212(55). С. 17- 37.

Локшина О. Європеїзація освіти в Україні. Емпіричні дослідження для реформування освіти в Україні: Збірник матеріалів І Міжнародної наукової конференції Української асоціації дослідників освіти. Київ – Дрогобич: Трек-ЛТД, 2017. С. 98–101.

Лунячек В. Е. Педагогічний менеджмент: навчальний посібник 2-е вид., випр. Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2015. 512 с

Ніколаєнко С. Якість вищої освіти в Україні: погляд у майбутнє. Вища шк. 2006. № 2. C. 3 – 22

Поліщук С. В. Інноваційний розвиток вітчизняної освітньої системи в умовах незалежності і демократизації суспільства. Педагогічна освіта: теорія і практика, (27). 2019. С. 82-87.

Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. URL: https://ihed. org.ua/images/pdf/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (дата звернення 15.04.2023).

Скоробрещук Г. Якість освіти у контексті сучасних трансформацій вищої освіти. 2014.

Цимбалюк І. М. Психологія управління. Київ: ВД “Професіонал”, 2008. 624 с.

Ямполь Ю. В., Косенюк Г. В., Жукова Г. В., Булгакова Т. М. Розвиток комунікаційного простору закладу освіти: світовий досвід розвитку професійного спілкування в умовах цифровізації освітнього процесу. Академічні візії. 2023. (18).

Ямполь Ю. В., Поліщук С. В. Умови реалізації науково-методичного супроводу професійно-методичного розвитку педагогів закладу загальної середньої освіти. Publishing House “Baltija Publishing”. 2023. С. 133-137.

Published

2023-07-07