ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ПЕДАГОГА ЯК ОСНОВНА МЕТА РОЗВИТКУ МЕНЕДЖМЕНТУ ЯКОСТІ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.34Ключові слова:
менеджмент якості освіти, професійний розвиток педагогів, освіта, професійні компетентності педагогів.Анотація
У статті здійснено аналіз професійного розвитку педагогів з точки зору практичної значущості. Теоретично обґрунтовано модель управління процесом професійного розвитку педагогів в освітній організації для покращення менеджменту якості освіти в закладах загальної середньої освіти. Вивчено роботи та дослідження вітчизняних вчених у галузі розвитку професійної компетентності педагогів та проаналізовано їхній вплив на розвиток та становлення менеджменту якості освіти в закладах освіти. Встановлено, що початком процесу професійного розвитку педагога можна назвати момент самовизначення особистості, що здійснюється двічі: під час вступу до вищого навчального закладу, або коледжу та під час його закінчення при виборі подальшого місця роботи. Узагальнено теоретичні аспекти менеджменту професійного розвитку педагогів закладів загальної середньої освіти. Зазначено, що розвиток педагогів в освітній організації – процес зростання освітнього (загального та професійного) потенціалу особистості педагога, організаційно забезпечений системою державних та громадських інституті. У дослідженні розкрито та обґрунтовано стан управління професійним розвитком педагогічного персоналу, який є процесом цілеспрямованої реалізації в освітній установі стратегії менеджменту, спрямованої на те, щоб сформувати певні компетенції педагогів. Концептуальною ідеєю теорії менеджменту розвитку педагогічного персоналу освітньої установи є створення внутрішньої організаційної практико-орієнтованої системи підвищення кваліфікації педагогів, що передбачає те, що основою професійного розвитку має бути активна суб'єктна позиція самого педагога, його інтенсивна практико-орієнтована методична (науково-методична) діяльність, а завершуватися вона має певним результатом чи продуктом, розробленим педагогом у процесі внутрішньошкільного підвищення кваліфікації.
Посилання
Батечко, Н., Лут, М. Система менеджменту якості вищої освіти: методологічний аспект. Освітологія, 2018. (7), 145–151. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2018.7.145151
Ващенко А. Інноваційні процеси в системі загальної середньої освіти: особливості управління. Освіта і управління. 2001. № 4. С. 59-68.
Впровадження локальних систем управління якістю в українських університетах: Аналітичний звіт. За заг. ред. Т. В. Фінікова, В. І. Терещука. Київ, Таксон, 2018. 88 с
Гінзбург М. Д., Коваленко С. Є., Клюнь А. М. Стандарти на системи керування: міжнародний та європейський досвід і його запровадження в Україні. Стандартизація. Сертифікація. Якість. 2016. №1. С. 7–16.
Григораш В. В. Управління навчальним закладом: навч.-метод. посіб.: у 2-х ч. Х.: Ранок, 2004. Ч. 1. 160 с.
Заскалєта, С. Тенденції професійної підготовки фахівців у країнах європейського простору: забезпечення якості вищої освіти. ОСВІТОЛОГІЯ, (8). 2019. 111–116. https://doi.org/10.28925/2226-3012.2019.8.1111 16
Кучинська І. О. Професійна компетентність науково-педагогічного працівника закладу вищої освіти: ключові орієнтири, завдання й результати / Педагогічна освіта : теорія і практика. Збірник наукових праць / Кам'янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАНП України [гол. ред. Лабунець В.М.]. Вип.24 (1-2018). Ч.1. Кам'янець-Подільський, 2018. С. 151.
Кремень В. Г. Якісна освіта в контексті загальноцивілізаційних змін. Педагогіка і психологія. 2007. № 212(55). С. 17- 37.
Локшина О. Європеїзація освіти в Україні. Емпіричні дослідження для реформування освіти в Україні: Збірник матеріалів І Міжнародної наукової конференції Української асоціації дослідників освіти. Київ – Дрогобич: Трек-ЛТД, 2017. С. 98–101.
Лунячек В. Е. Педагогічний менеджмент: навчальний посібник 2-е вид., випр. Х.: Вид-во ХарРІ НАДУ «Магістр», 2015. 512 с
Ніколаєнко С. Якість вищої освіти в Україні: погляд у майбутнє. Вища шк. 2006. № 2. C. 3 – 22
Поліщук С. В. Інноваційний розвиток вітчизняної освітньої системи в умовах незалежності і демократизації суспільства. Педагогічна освіта: теорія і практика, (27). 2019. С. 82-87.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості в Європейському просторі вищої освіти. URL: https://ihed. org.ua/images/pdf/standards-and-guidelines_for_qa_in_the_ehea_2015.pdf (дата звернення 15.04.2023).
Скоробрещук Г. Якість освіти у контексті сучасних трансформацій вищої освіти. 2014.
Цимбалюк І. М. Психологія управління. Київ: ВД “Професіонал”, 2008. 624 с.
Ямполь Ю. В., Косенюк Г. В., Жукова Г. В., Булгакова Т. М. Розвиток комунікаційного простору закладу освіти: світовий досвід розвитку професійного спілкування в умовах цифровізації освітнього процесу. Академічні візії. 2023. (18).
Ямполь Ю. В., Поліщук С. В. Умови реалізації науково-методичного супроводу професійно-методичного розвитку педагогів закладу загальної середньої освіти. Publishing House “Baltija Publishing”. 2023. С. 133-137.