SUBJECT-SUBJECT APPROACH TO THE ORGANIZATION OF THE TEACHING PROCESS

Authors

  • Nina Slyusarenko
  • Maria Kulbatska

Keywords:

object, subject, subject-object approach, subject-subject approach.

Abstract

The article deals with the sense and advantages of the subject-subject approach to the organization of the teaching process. The nature of the concepts «object», «subject», «subject-object approach», «subject-subject approach» has been revealed. The peculiarities of the subject-subject interaction and its implantation mechanism are singled out. A lot of attention is attracted to the fact that the subject-subject approach is considered to be the one of the key elements of the effective interaction among partners of communication, as it provides mutual and fruitful development of pupil’s and teacher’s qualities in the process of their communication and joint activities.

References

1. Абульханова-Славская К. Деятельность и психология личности / К. Абульханова-Славская. – М. : Наука, 1980. – 336 с.

2. Алтухова А.А. Формирование субъект-субъектных отношений учителя и учащихся в учебном процессе общеобразовательной школы : автореф. дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Анна Анатольевна Алтухова. – Барнаул, 2004. – 22 с.

3. Брушлинский А. Проблемы психологии субъекта / A. Брушлинский. – М. : Институт психологии РАН, 1994. – 109 с.

4. Войтко В. Психологический словарь / В. Войтко. – К. : Высшая школа, 1982. – 218 с.

5. Дворянкина Е.К. Моделирование образовательной системы вуза по развитию студентов как субъектов профессионально-педагогической деятельности : автореф. дисс. … д-ра пед. наук : 13.00.08 / Екатерина Корнеевна Дворянкина. – Хабаровск, 2012. – 32 с.

6. Кремень В. Енциклопедія освіти / В. Кремень ; Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

7. Карпинский К. Человек как субъект жизни : монография / К. Карпинский. – Гродно : ГрГУ, 2002. – 280 с.

8. Кролевецкая Е.Н. Развитие субъект-субъектных отношений во взаимодействии куратора и студенческой группы : автореф. дисc. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Елена Николаевна Кролевецкая. – Белгород, 2006. – 23 с.

9. Левченко Т. Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах : монографія / Т. Левченко. – Вінниця : Видавництво «Нова книга», 2002. – 512 с.

10. Леонтьев А. Педагогическое общение [Электронный ресурс] / А. Леонтьев. – М., 1979. – Режим доступа : http://www.twirpx.com/file/1206617/

11. Новиков А. Основания педагогики [Электронный ресурс] / А. Новиков. – 1-е изд. – М. : Эгвес, 2010. – Режим доступа : http://www.anovikov.ru/ books/op.pdf

12. Селевко Г. Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. / Г. Селевко. – М. : НИИ школьных технологий, 2006. – Т. 1. – 816 с.

13. Слободчиков В. Основы психологической антропологии. Психология человека. Введение в психологию субъективности : учебное пособие для вузов / В. Слободчиков, Е. Исаев. – М. : Школа-Пресс, 2000. – 384 с.

14. Степанов О. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 424 с.

15. Томэ Г. Теоретические и эмпирические основы психологии развития человеческой жизни / Г. Томэ // Принципы развития в психологии. – 1978. – № 3. – С. 17.

16. Motschnig-Pitrik R. and Santos A.M. The Person Centered Approach to Teaching and Learning as Exemplified in a Course in Organizational Development [Електронний ресурс] / Renate Motschnig-Pitrik, Antonio M. Santos // Zeitschrift für Hochschulentwicklung. – 2006. – Jg. 1 / Nr. 4. – Режим доступу : http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/ download/117/164.

Published

2025-05-06

How to Cite

Slyusarenko, N., & Kulbatska, M. (2025). SUBJECT-SUBJECT APPROACH TO THE ORGANIZATION OF THE TEACHING PROCESS. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (33), 194–201. Retrieved from http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/415