СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНИЙ ПІДХІД ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ

Автор(и)

  • Ніна СЛЮСАРЕНКО
  • Марія КУЛЬБАЦЬКА

Ключові слова:

об’єкт, суб’єкт, суб’єкт-об’єктний підхід, суб’єкт-суб’єктний підхід.

Анотація

У статті розглянуто значення та переваги суб’єкт-суб’єктного підходу до організації педагогічного процесу. Розкрито сутність понять «об’єкт», «суб’єкт», «суб’єкт-об’єктний підхід», «суб’єкт-суб’єктний підхід». Виділено особливості суб’єкт-суб’єктної взаємодії та механізм її реалізації. Звернуто особливу увагу на те, що суб’єкт-суб’єктний підхід є однією з ключових складових ефективної взаємодії учасників педагогічного процесу, оскільки передбачає взаємний та плідний розвиток якостей особистостей як учня, так і вчителя у процесі їхнього спілкування та спільної діяльності.

Посилання

1. Абульханова-Славская К. Деятельность и психология личности / К. Абульханова-Славская. – М. : Наука, 1980. – 336 с.

2. Алтухова А.А. Формирование субъект-субъектных отношений учителя и учащихся в учебном процессе общеобразовательной школы : автореф. дисс. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Анна Анатольевна Алтухова. – Барнаул, 2004. – 22 с.

3. Брушлинский А. Проблемы психологии субъекта / A. Брушлинский. – М. : Институт психологии РАН, 1994. – 109 с.

4. Войтко В. Психологический словарь / В. Войтко. – К. : Высшая школа, 1982. – 218 с.

5. Дворянкина Е.К. Моделирование образовательной системы вуза по развитию студентов как субъектов профессионально-педагогической деятельности : автореф. дисс. … д-ра пед. наук : 13.00.08 / Екатерина Корнеевна Дворянкина. – Хабаровск, 2012. – 32 с.

6. Кремень В. Енциклопедія освіти / В. Кремень ; Акад. пед. наук України ; головний ред. В. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

7. Карпинский К. Человек как субъект жизни : монография / К. Карпинский. – Гродно : ГрГУ, 2002. – 280 с.

8. Кролевецкая Е.Н. Развитие субъект-субъектных отношений во взаимодействии куратора и студенческой группы : автореф. дисc. … канд. пед. наук : 13.00.08 / Елена Николаевна Кролевецкая. – Белгород, 2006. – 23 с.

9. Левченко Т. Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах : монографія / Т. Левченко. – Вінниця : Видавництво «Нова книга», 2002. – 512 с.

10. Леонтьев А. Педагогическое общение [Электронный ресурс] / А. Леонтьев. – М., 1979. – Режим доступа : http://www.twirpx.com/file/1206617/

11. Новиков А. Основания педагогики [Электронный ресурс] / А. Новиков. – 1-е изд. – М. : Эгвес, 2010. – Режим доступа : http://www.anovikov.ru/ books/op.pdf

12. Селевко Г. Энциклопедия образовательных технологий : в 2 т. / Г. Селевко. – М. : НИИ школьных технологий, 2006. – Т. 1. – 816 с.

13. Слободчиков В. Основы психологической антропологии. Психология человека. Введение в психологию субъективности : учебное пособие для вузов / В. Слободчиков, Е. Исаев. – М. : Школа-Пресс, 2000. – 384 с.

14. Степанов О. Психологічна енциклопедія / автор-упорядник О. Степанов. – К. : Академвидав, 2006. – 424 с.

15. Томэ Г. Теоретические и эмпирические основы психологии развития человеческой жизни / Г. Томэ // Принципы развития в психологии. – 1978. – № 3. – С. 17.

16. Motschnig-Pitrik R. and Santos A.M. The Person Centered Approach to Teaching and Learning as Exemplified in a Course in Organizational Development [Електронний ресурс] / Renate Motschnig-Pitrik, Antonio M. Santos // Zeitschrift für Hochschulentwicklung. – 2006. – Jg. 1 / Nr. 4. – Режим доступу : http://www.zfhe.at/index.php/zfhe/article/ download/117/164.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-06

Як цитувати

СЛЮСАРЕНКО, Н., & КУЛЬБАЦЬКА, М. (2025). СУБ’ЄКТ-СУБ’ЄКТНИЙ ПІДХІД ДО ОРГАНІЗАЦІЇ ПЕДАГОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (33), 194–201. вилучено із http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/415