PROFESSIONAL AND PERSONAL PROPERTIES OF SCHOOL SOCIAL EDUCATOR

Authors

  • Olena Gavrysh

Keywords:

school social educator, professional properties, personal properties, ethical principles.

Abstract

In the article the requirements for professional and personal properties of school social educators are carried out. The author marks out the level of knowledge, skills and abilities which the social specialists should have for realization of qualitative and efficient social work at school. First of all in this research she points out among professional skills analytical, prognostic, projective, reflexive and communicative abilities. The author emphasizes also the professional basic features of school social educators. Besides that she summarizes and systematizes personal properties which play an important role in social educator’s profession. The author pays also a great attention to ethical principles of social specialists’ work.

References

1. Етичний кодекс спеціалістів із соціальної роботи України : наказ Міністерство України у справах молоді та спорту від 9 вересня 2005 р. [Електронний ресурс]. – Режим доступу : < http://ua-info.biz/legal/basent/ua-smwngr.htm>.

2. Міщик Л.І. Соціальна педагогіка : навч. посібник / Л.І. Міщик. – К. : ІЗМН, 1997. – 140 с.

3. Овчарова Р.В. Справочная книга социального педагога / Р.В. Овчарова. – М. : ТЦ “Сфера”, 2001. – 480 с.

4. Социальная педагогіка : курс лекцій / под общей ред. М.А. Галагузовой. – М. : Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2000. – 416 с.

5. Karsten Speck. Qualität und Evaluation in der Schulsozialarbeit. Konzepte, Rahmenbedingungen und Wirkungen. GWV Fachverlage GmbH. – Wiesbaden, 2006. – 416 s.

Published

2025-05-06

How to Cite

Gavrysh, O. (2025). PROFESSIONAL AND PERSONAL PROPERTIES OF SCHOOL SOCIAL EDUCATOR. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (31), 98–106. Retrieved from http://pedagogy.dspu.in.ua/index.php/pedagogy/article/view/433