PEDAGOGICAL CONDITIONS OF PRACTICAL TRAINING IN HIGHER PEDAGOGICAL EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF UKRAINE
Keywords:
practical training, personality oriented educational model, pedagogical conditions, information technologies, individualization and differentiation of education, the subject, organization of independent educational activities, higher pedagogical educational institutions of Ukraine.Abstract
The article reveals significant reforms in the content of practical training, its strategic principles that are designed for students and their future activities and require the justification of a personality oriented educational model. The author discloses appropriate pedagogical conditions of democratization of practical training of future specialists concerning the introduction of modern information technologies in higher pedagogical educational institutions of Ukraine, as well as individualization and differentiation of education, assigning each student the status of a subject of independent learning activities and so on.
References
1. Бех І.Д. Виховання підростаючої особистості на засадах нової методології / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 1999. – № 3. – С. 5 – 14.
2. Вишневський О. Теоретичні основи сучасної української педагогіки : посібник для студ. вищ. навч. закладів / О. Вишневський. – 2-е вид., доопрац. і доп. – Дрогобич : Коло, 2006. – 608 с.
3. Концепція гуманітарного розвитку України від 27.03.2008 р. [Електронний ресурс] / Режим доступу : http: www.guon.kiev.ua/?q=node/446.
4. Корсакова О. Способи формування в учнів досвіду перетворювальної діяльності / Ольга Корсакова // Рідна школа. – 2001. – № 1. – С. 31 – 33.
5. Ніколаєнко С.М. Вища освіта – джерело соціально-економічного і культурного розвитку суспільства / Станіслав Миколайович Ніколаєнко. – К. : Знання, 2005. – 319 с.
6. Савченко О. Цілі й цінності реформування сучасної школи / Олександра Савченко // Шлях освіти. – 1996. – № 1. – С. 20 – 23.
7. Сагарда В.В. Система підготовки педагога в університеті / Володимир Васильович Сагарда // Рад. школа. – 1991. – № 10. – С. 73 – 77.
8. Совершенствование содержания образования в школе / под ред. И.Д. Зверева, М.П. Кашина. – М. : Педагогика, 1985. – 272 с.
9. Солдатенко М.М. Самостійна пізнавальна діяльність у контексті Болонського процесу / М.М. Солдатенко // Рідна школа. – 2005. – № 1. – С. 3 – 5.
10. Сухомлинська О. Історико-педагогічний процес: нові підходи до загальних проблем / Ольга Сухомлинська. – К. : АПН, 2003. – 68 с.