НОРМАТИВНО-ПРАВОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ МОНІТОРИНГУ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ СТУДЕНТІВ МОРСЬКИХ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ НА ПОЧАТКУ ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.24919/2313-2094.7/39.132747Ключові слова:
морська освіта, нормативно-правова база, моніторинг навчальних досягнень, якість освіти, стандарти.Анотація
Анотація. У статті здійснена спроба аналізу нормативно-правового забезпечення моніторингу навчальних досягнень студентів морських закладів освіти на початку ХХІ ст. На основі ретроспективного аналізу джерел визначено, що цей час характеризується активним прийняттям низки держстандартів і нових положень, процедур організації моніторингу навчальних досягнень, а також впливом Болонського процесу та Міжнародної морської організації на формування нормативно-правового поля моніторингу вітчизняної морської освіти. На основі аналізу нормативно-правової бази зроблена класифікація документації за такими напрямами: міжнародна документація щодо моніторингу загалом, міжнародна документація щодо моніторингу якості морської освіти, документація щодо якості освіти України, документація щодо якості освіти вітчизняних морського закладу освіти. Виявлено, що міжнародна документація щодо моніторингу якості освіти представлена передовсім стандартами серії 9000 (ДСТУ ISO 9000:2001, ДСТУ ISO 9001:2001 та інші), які мають на меті підвищення ефективності функціонування організації. Зазначається, що однією з найбільш важливих розробок Міжнародної морської організації є Міжнародна конвенція з підготовки, дипломування моряків і несення вахти, яка визначає норми компетентності та мінімальні вимоги до навчання моряків, надає рекомендації щодо професійної підготовки морських фахівців, передбачає обовʼязкові документи для роботи на судні тощо. У такому контексті елементом моніторингу навчальних досягнень студентів морських спеціальностей є оцінювання його компетентностей, які виділяються у Міжнародній конвенції з підготовки, дипломування моряків і несення вахти та Модельних курсах. Проаналізовано вітчизняну нормативно-правову базу, яка представлена Національною доктриною розвитку освіти в Україні, Положенням про порядок проведення моніторингу та оцінки якості освіти тощо.
Посилання
Карпенко, О. (2017). Європейський вимір модернізації вищої педагогічної освіти України. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 5/37, 39–41. doi: 10.24919/2313-2094.5/37.102609.
Локшина, О., Лукіна, Т., & Ляшенко, О. (2004). Моніторинг якості освіти: світові досягнення та українські перспективи. Київ: К.І.С., 128 с.
Лукіна, Т. (2006). Моніторинг якості освіти: теорія і практика. Київ: Л. Галіцин, 128 с.
Оршанський, Л., & Івах, С. (2017). Проблеми та напрями модернізації вітчизняної вищої освіти. Людинознавчі студії: зб. наук. праць ДДПУ імені Івана Франка. Серія «Педагогіка», 5/37, 118–128. doi: 10.24919/2313-2094. 5/37.102617.
Стандарти і рекомендації щодо забезпечення якості освіти в Європейському просторі вищої освіти. (2006). Київ: Ленвіт, 35 с.
Ходаковський, В. (2007). Історія морської освіти України. Херсонський державний морський інститут. Херсон: Олді-плюс, 323 с.
Model Course 3.12. Assessment, Examination and Certification of Seafarers. (2000). London: International Shipping Federation of London, 143 p. STCW Convention with the Manila Amendments. (2011). London: International Maritime Organization, 368 р.
Russell, P. (2017). Maritime Education and Training (MET). In J. Carlton, P. Jukes, & Y.S. Choo (Eds.), Encyclopedia of Maritime and Offshore Engineering. doi: 10.1002/9781118476406.emoe048 [in English].