ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ СТАРШОГО ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ ЗАСОБАМИ КРАЄЗНАВСТВА (ПОЧАТОК ХХІ СТ.)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.5Ключові слова:
дитина старшого дошкільного віку, педагог, патріотизм, краєзнавство, патріотичне виховання.Анотація
У статті здійснено комплексний аналіз напрацювань з питань патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку засобами краєзнавства, зокрема: розкрито змістове наповнення провідних понять проблеми; обґрунтовано форми та методи патріотичного виховання. Висвітлено і систематизовано ознаки, види, функції та узагальнено якості обдарованої особистості. Проаналізовано психолого-педагогічні підходи до процесу виховання патріотизму у дитини старшого дошкільного віку та представлено результати наукових розвідок стану виховання патріотизму засобами краєзнавства у сучасному закладі дошкільної освіти. Досліджено й визначено зміст, форми та методи роботи щодо патріотичного виховання засобами краєзнавства у закладах дошкільної освіти України на початку ХХІ століття. Охарактеризовано соціальні умови вирішення проблеми особистісної самореалізації, формування громадянської позиції дитини старшого дошкільного віку у нових соціально-економічних умовах. Матеріали нашого дослідження розширюють і доповнюють уявлення про особливості використання засобів краєзнавства у закладах дошкільної освіти України у ХХІ столітті і дають змогу вдосконалити зміст та методику патріотичного виховання дітей старшого дошкільного віку. Акцентовано увагу на тому, що цілісна система формування свідомого громадянина, патріота своєї країни на сучасному етапі остаточно не сформована. Нечітке формулювання завдань щодо ознайомлення дітей старшого дошкільного віку з українською культурою, формальна їх реалізація призводить до фрагментарних уявлень випускників закладу дошкільної освіти про культуру, звичаї та традиції. Досліджено, що початок ХХІ століття ознаменувався викликами та великою кількістю запитань щодо змісту, засобів упровадження патріотичного виховання та інтеграції його в систему освіти сучасного закладу дошкільної освіти.
Посилання
Бех І. Виховання особистості: Сходження до духовності. Київ : Либідь, 2006. 272 с.
Богуш А., Лисенко Н. Українське народознавство в дошкільному закладі: навч. посіб. Київ: Вища шк., 2002. С. 281–317.
Гавриш Н. Національно – патріотичне виховання у ситуації соціального неспокою: змінюємо підходи. Дошкільне виховання. 2015. № 5. С. 2–7.
Про організацію національно-патріотичного виховання у дошкільних навчальних закладах. Лист МОН від 25.07.2016 № 1/9-396. URL: https://imzo.gov.ua/2016/08/22/list-mon-vid-25-07-2016-1-9-396-proorganizatsiyu- natsionalno-patriotichnogo-vihovannya-u-doshkilnih-navchalnih-zakladah/
Люблінська Г. Дитяча психологія: підручник. Київ : Вища школа, 1997. 420 с.
Олексюк О., Заволока С. Формування любові до рідного міста у дітей старшого дошкільного віку. Науковий вісник МНУ імені В.О. Сухомлинського. Педагогічні науки. 2017. № 4 (59). С. 380–385.
Основи краєзнавства: підруч. для студ. вищ. навч. закл. / кол. авт.; за заг. ред. О. Реєнта. Xарків : ХНУ імені В. Н. Каразіна, 2016. 276 с.
Логвиненко І. Посібник патріотичного виховання в ДНЗ / уклад. І.І. Логвіненко, О.С. Тарасова, О.О. Христич, Л.А. Швайка. Харків : ВГ «Основа», 2016. 463 с.
Про дошкільну освіту: Закон України від 11.07.2001 р.№ 2628-III. Дата оновлення: 01.01.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0641729-15#Text.
Про затвердження Базового компоненту дошкільної освіти (Державного стандарту дошкільної освіти) (нова редакція) від 22.05.2021 № 615 URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennyabazovogo-komponentadoshkilnoyi- osviti-derzhavnogo-standartu-doshkilnoyi-osviti-nova-redakciya. (дата звернення: 02.10.2021)
Савченко Л.Л. Підготовка майбутнього вихователя до патріотичного виховання дошкільників крізь призму поглядів В.О. Сухомлинського. Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 2015. № 4. С.227–231.
Савченко Л.Л. Суспільно-політичні, соціально- економічні та культурні умови підготовки майбутніх вихователів до патріотичного виховання дошкільників (1985-2012 рр.). Вісник № 140. Серія: «Педагогічні науки». 2016. С. 386–391.
Тімець О. Значення краєзнавства на різних етапах розвитку суспільства. Рідна школа. 2002. № 8-9. С. 27–33.
Тронько П. Історичне краєзнавство: крок у нове тисячоліття (досвід, проблеми, перспективи). Київ, 2000. 270 с.
Чепіль М. Патріотизм як основа української системи виховання. Зміст громадянської освіти і виховання. історія, реалії, перспективи : матеріали Міжнар. наук.-практ. конф. Херсон, 2006. С. 163–165.