СІМʼЯ ЯК СОЦІАЛЬНИЙ ІНСТИТУТ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.16/48.32Ключові слова:
сімʼя, сімейні звʼязки, виховання, інститут виховання, криза сімейних відносин.Анотація
У статті на основі аналізу української та польської літератури теоретично обґрунтовано зміст поняття «сімʼя» та сучасні зміни у сімʼї як інституту виховання дітей. Констатовано, що науковці вкладають різний зміст: «специфічна соціальна група», «соціальний інститут», «духовний союз», «невелика неформальна група», «найбільша вихователька», «життєвий осередок», «святиня людського духу», «спасителька нації». Сім'я – це інститут, який функціонує за певними внутрішніми правилами, де кожному учаснику призначена роль. Сім'я трансформується внаслідок війни, змін в економіці, міграції. Аргументовано, що сімейний зв'язок заснований на об'єктивній (звичаях, релігійних і культурних традиціях) і суб'єктивній (усвідомлення зв'язків з членами сім'ї та почуття причетності до них) основі. Висвітлено три види сімейних зв'язків (структурно-предметний зв'язок, особистий зв'язок, культурний зв'язок). Тісний емоційний зв'язок між батьками та дітьми викликає у дитини постійне бажання розвиватися, бути самою собою, відкритою та щирою. Доброзичлива атмосфера в сім'ї, зміцнення звʼязків між її членами є незамінним середовищем, яке має величезний вплив на формування особистості. Дитина вчиться любові до ближнього, співчуття, послуху, шанобливого ставлення до старших, вміння володіти собою у різних ситуаціях. Висвітлено сутність виховання в українській сімʼї, яка полягає у передачі дітям батьківського досвіду, культурної спадщини і у формуванні ціннісних орієнтацій. У сім’ї закладається фундамент для виховання повноцінного громадянина, усвідомлення загальнолюдських і національних цінностей Сучасна сімʼя характеризується кризою сімейних відносин (негативні тенденції у розвитку процесів народжуваності, малодітні сімʼї, девіантна поведінка дітей). Виклики, які ставить сьогодні суспільство перед сімʼєю, вимагає розв’язання виховних завдань. Відчуття захищеності та підтримка близьких є необхідним фактором підготовки дитини до самостійного життя.
Посилання
Біланюк П. Де шукати джерел внутрішньої карності. Шлях Виховання і Навчання. 1939. Кн. 2. С. 117–118.
Галущинський М. Інтерес громади в освіті дорослих. Народній ілюстрований калєндар товариства “Просвіта” на переступний рік 1932. Львів : Накл. Тов. «Просвіта», 1931. С.33–34;
Дзерович Ю. Педаґоґіка. Львів : Накл. Греко-катол. Богосл. Академії, 1937. 240 с.
Про освіту: Закон України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
Стельмахович М. Теорія і практика українського національного виховання: посібник для вчителів. Івано-Франківськ : Лілея-НВ, 1996. 180 с.
Стельмахович М. Українське родинознавство. Івано-Франківськ : Б.в., 1994. 56 с.
Сухомлинський В. Батьківська педагогіка. Київ : Рад. школа, 1978. 263 с.
Adamski F. Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków : Uniwersytet Jageloński, 2002. 224 s.
Dyczewski L. Rodzina, społeczeństwo, państwo. Lublin : Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, 1994. 207 s.
Krzesińska-Żach B. Pedagogika rodziny. Przewodnik do ćwiczeń. Białystok : Trans Humana,2007. 106 s.
Kwak F. Rodzina w dobie przemian. Małżeństwo i kohabitacja. Warszawa : Wydawnictwo Akademickie Żak, 2005. 316 s.
Liberska Z., Janicka I. Psychologia rodziny. Warszawa : PWN, 2015. 682 s.
Rembowski J. Więzi uczuciowe w rodzinie. Warszawa : WSiP 1972. 229 s.
Tyszka Z. Rodzina we współczesnym świecie. Poznań : Wydawnictwo Naukowe UAM, 2003. 136 s.
Ryś М. Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, 2004. 161 s.