КАЗКА ЯК ЗАСІБ ЗБАГАЧЕННЯ Й АКТИВІЗАЦІЇ МОВЛЕННЯ СТАРШИХ ДОШКІЛЬНЯТ ЕКСПРЕСИВНОЮ ЛЕКСИКОЮ

Автор(и)

  • Ірина ПАЛАСЕВИЧ Дрогобицький державний педагогічний університет імені Івана Франка https://orcid.org/0000-0003-0596-6835

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.8

Ключові слова:

мовленнєвий розвиток, експресивність мовлення, казка, методи роботи з казкою, мовленнєво-творча діяльність, діти старшого дошкільного віку

Анотація

У статті проаналізовано сутність поняття «експресивність мовлення» як комплексу його знаків, конотативно зумовлених лексичних одиниць, що відображають внутрішній стан, особистісні переживання, характерні особливості мовця, його емоції й почуття. Наголошено на тісному зв’язку експресивності мовлення з його образністю, виразністю й емоційністю. Увиразнено важливе значення казки в активізації мовлення старших дошкільнят, його збагаченні експресивною лексикою. Вияскравлено необхідність правильного розуміння казкових тропів, метафоричних виразів, широко використовуваних слів із переносним значенням, фразеологізмів як для естетичного сприймання художнього твору, так і для збагачення словника дітей емоційно-експресивною лексикою, а також формування в них уміння майстерно і вичерпно відтворювати змальовуваний образ, насолоджуватися його естетичною красою. Охарактеризовано основні методи роботи з казкою – розповідання, бесіди за змістом казок, їх переказування, самостійне складання дітьми казок, вигадування нових епізодів, початку або закінчення твору, уведення до казкового сюжету нового героя, віртуальні діалоги з літературним персонажем, складання описових загадок, написання листів; малювання за змістом казок; добирання музичного твору до казки, асоціювання музики з певним сюжетом; театралізовані ігри, ігри-драматизації, інсценування казок; сюжетні ігри за змістом казок тощо. Визначено педагогічні умови ефективного збагачення й активізації мовлення дітей старшого дошкільного віку експресивною лексикою за допомогою казки, серед яких: цікавий та захоплюючий сюжет казки; виразність у змалюванні художніх образів; динамізм у зображенні казкових подій; доступність і зрозумілість мовленнєвих засобів, використовуваних у казці (загальновживаної лексики, влучних епітетів, порівнянь, метафоричних виразів, повторів, діалогів, прямої мови тощо); здатність визначати засоби художньої виразності, що надають сприйманню усвідомленого, емоційного характеру; взаємозв’язок навчально-мовленнєвої, театрально-, музично-, образотворчо-мовленнєвої, мовленнєво-ігрової діяльності дітей.

Посилання

Білан О. Розповідання за ілюстраціями. Старший дошкільний вік. Київ : Шкільний світ, 2011. 120 с.

Богуш А.М., Гавриш Н.В. Дошкільна лінгводидактика : теорія і методика навчання дітей рідної мови в дошкільних навчальних закладах / за ред. А.М. Богуш. 2-ге вид., доп. Київ : Слово, 2011. 704 с.

Богуш А.М., Лисенко Н.В. Українське народознавство в дошкільному закладі : навч. посіб. 2-ге вид., перероб. і доповн. Київ : Вища школа, 2002. 407 с.

Загнітко А. Сучасний лінгвістичний словник. Вінниця : ТВОРИ, 2020. 920 с.

Конюхова Т.С. Авторська казка про природу. Дошкільне виховання. 2006. № 2. С. 7–9.

Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р.Т. Гром’яка, Ю.І. Коваліва, В.І. Теремка. 2-ге вид., випр., доп. Київ : Академія, 2007. 752 с.

Макаренко С. Особливості становлення процесу розуміння значення слів на початковому етапі розвитку дітей. Педагогічні науки : зб. наук. пр. Херсон : Вид-во ХДУ, 2008. Вип. 50. Ч. 1. С. 201–206.

Маковецька Н. Емоційно-експресивна лексика : понятійний апарат. Розвиток творчих здібностей дітей засобами мовлення : зб. наук. пр. Вип 11. Київ, 1998. С. 25–34.

Олійник Г. Виразне читання. Основи теорії. Тернопіль : Навчальна книга «Богдан», 2001. 224 с.

Радченко Т. Нетрадиційні форми екологічної освіти і виховання. Рідна школа. 1999. № 5. С. 75–76.

Руденко Ю. Збагачення словника дітей старшого дошкільного віку емоційно забарвленою лексикою. Актуальні проблеми дошкільної освіти та підготовки фахівців на сучасному етапі. Бердянськ : БДПУ, 2000. № 2. С. 18–23.

Улітовська Н.А. Колір і світло: розвиток фантазії, уяви, творчих здібностей на заняттях із мовленнєвого спілкування. Дошкільний навчальний заклад. 2009. № 7 (31). С. 20–31.

Чернишова Л.В. Поміркуймо над казкою. Вихователь-методист дошкільного закладу. 2012. № 2. С. 30–33.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-14