PREREQUISITES FOR THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE EDUCATION OF GIFTED SCHOOLCHILDREN IN THE USA, CANADA AND GREAT BRITAIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2313-2094.4/36.98539

Keywords:

обдаровані школярі, становлення та розвиток освіти обдарованих школярів, США, Канада, Велика Британія.

Abstract

PREREQUISITES FOR THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE EDUCATION OF GIFTED SCHOOLCHILDREN IN THE USA, CANADA AND GREAT BRITAIN

References

1. Бабенко І.Є. Соціально-педагогічна підтримка обдарованих дітей у школах США : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / І.Є. Бабенко. − Луганськ, 2011. – 22 с.

2. Бевз О.П. Педагогічна підтримка особистісного саморозвитку обдарованих підлітків у школах США : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / О.П. Бевз. – Суми, 2011. – 291 с.

3. Бойченко М. Особливості ідентифікації обдарованих школярів у загальноосвітніх навчальних закладах: американський досвід / М. Бойченко // Людинознавчі студії : збірник наукових праць Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Серія «Педагогіка». – 2016. – Вип. 2/34. – С. 14 – 19.

4. Лавріненко Л.І. Дитяча обдарованість та її психологічні прояви: історичний аспект / Л.І. Лавриненко // Вісник Чернігівського національного педагогічного університету імені Т.Г. Шевченка. – 2015. – № 125. – С. 331 – 334.

5. Тадеєв П.О. Теорія і практика організації навчання обдарованих школярів у США (20-ті роки ХХ – початок ХХІ століття) : дис. … д-ра пед. наук : 13.00.01 / Петро Олександрович Тадеєв. – К., 2011. – 562 c.

6. Davis G.A. Education of the gifted and talented / G.A. Davis, S.A. Rimm. – Boston, MA : Allyn & Bacon, 2004. – 534 р.

7. Galton F. Hereditary genius : An inquiry into its laws and consequences / F. Galton. – London, 1892. – 423 p.

8. Good H.G. A history of Western Education (2nd ed.) / H.G. Good. – New York : Macmillan, 1960. – 640 p.

9. Hirsch N.D.M. Genius and creative intelligence / N.D.M. Hirsch. – Cambridge : Sci-Art Publishers, 1931. – 379 p.

10. Stanley J.C. SMPY’s DT-PI model : Diagnostic testing followed by prescriptive instruction / J.C. Stanley // Intellectually Talented Youth Bulletin. – 1978, Summer. – № 4 (10). – Р. 7 – 8.

11. Tannenbaum A. A history of giftedness in school and society / A. Tannenbaum // International handbook of giftedness and talent / K. Heller, F. Mönks, R. Sternberg, R. Subotnik eds. – 2000. – P. 23 – 53.

12. Tannenbaum A. Gifted Children : psychological and educational perspectives / A. Tannenbaum. – New York : MacMillan Publishing, 1983. – 527 р.

13. Tsuin-Chen O. Some facts and ideas about talent and genius in Chinese history / O. Tsuin-Chen // Concepts of excellence in education : the yearbook of educaton / G.Z.F. Breday, J.A. Lauwerys (Eds). – New York : Harcourt, Brace and World, 1961. – P. 54 – 61.

14. Ziegler A. Conceptions of giftedness from a metatheoretical perspective / A. Ziegler, K.A. Heller // International handbook of giftedness and talent / K. Heller, F. Mönks, R. Sternberg, R. Subotnik eds. – 2000. – P. 3 – 21.

Published

2025-04-25

How to Cite

BOICHENKO, M. (2025). PREREQUISITES FOR THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF THE EDUCATION OF GIFTED SCHOOLCHILDREN IN THE USA, CANADA AND GREAT BRITAIN. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка», (36), 23–32. https://doi.org/10.24919/2313-2094.4/36.98539