MUSICAL ART TUTOR’S CULTURE OF VOICE DOMAIN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24919/2413-2039.18/50.6

Keywords:

voice culture, music teacher, professional training, singing voice.

Abstract

Summary. The article reveals the essence of the concept of "voice culture" of a music teacher, characterizes its components, analyzes the peculiarities of their formation and development during the professional training of students of music-pedagogical specialties of higher educational institutions. The culture of mastering the teacher's voice is considered as an important element of pedagogical skill, necessary to ensure a high level of professional activity, which includes the ability to use one's own voice as an effective tool of pedagogical influence, ensuring pedagogical communication, provided that the norms and rules of its preservation are observed. The development of the professional qualities of the teacher-musician's voice is a component of his pedagogical culture, an indicator of the level of professional training. The scientific literature on the problems of the professional training of the future teacher-musician was analyzed, its specificity determined due to the peculiarities of teaching the educational discipline "Musical Art" in general secondary education institutions, its tasks, forms and methods of the teacher's work. The article states that the requirements for the formation of a teacher's vocal culture are determined by the specifics of the professional activity of a music teacher, the norms of his voice load, the need to combine the presentation of theoretical material and the illustration of excerpts of musical works, mastering the skills of using the voice in different modes of work. A number of factors that can negatively affect the quality of the teacher's voice are identified, the ways of counteracting negative factors of influence, the peculiarities of the application of restorative measures, and the development of an individually adapted voice regime are characterized. The importance of taking into account the specifics of the vocal and speech activity of a music teacher in an institution of general secondary education during the professional training of a future teacher is proven.

References

Аносов І.П., Яремчук С.В., Молодиченко В.В. Психологічні основи педагогічного спілкування : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ : Ін-т сучас. підруч., 2007. 272 с.

Бриліна В., Ставінська Л. Вокальна професійна підготовка вчителя музики : метод. посіб. для викл. та студ. вищ. пед. і мист. закл. Вінниця : Нова книга, 2013. 96 с.

Герман В.В. Риторична культура вчителя в академічному просторі : навч. посіб. Суми : Вид-во СумДПУ імені А.С. Макаренка, 2018. 190 с.

Доронюк В.Д., Сливоцький М.Ю. Основи вокально-педагогічної творчості вчителя музики: навч. посіб. для викладачів і студентів вищих навч. закладів і вчителів музики шкіл різного типу. Івано-Франківськ : Видавничо-дизайнерський відділ ЦІТ, 2007. 306 с.

Осадча Т.В. Вокальна культура майбутнього вчителя музики: теоретичний аспект. Наукові записки [Центральноукраїнський державний педагогічний університет імені Володимира Винниченка]. Серія : Педагогічні науки. 2018. Вип 170. С. 102–106.

Педагогічна майстерність : підручник / І.А. Зязюн, Л.В. Крамущенко, І.Ф. Кривонос та ін; за ред І.А. Зязюна. Київ : Вища школа, 1997. 349 с.

Перетяга Л. Структура розвитку голосової культури майбутнього вчителя. Professional art education. Харків, 2022. № 3(2). С. 24–34.

Стасько Г.Є., Шуляр О.Д., Сливоцький М.П. Голос людини та вокальна робота з ним : монографія. Івано-Франківськ : Видавництво Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника, 2010. 336 с.

Published

2024-06-10