EDUCATIONAL COMPONENT “HISTORY OF PEDAGOGY AND PEDAGOGICAL COMPARATIVE STUDIES” IN THE SYSTEM OF PROFESSIONAL TRAINING FOR DOCTORAL STUDENTS (THIRD EDUCATIONAL-SCIENTIFIC LEVEL) (SPECIALTY 011 “EDUCATIONAL AND PEDAGOGICAL SCIENCES”)
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.19/51.10Keywords:
professional training, doctoral students at the third educational-scientific level, academic discipline «History of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies», general / professional competencies, practical activitiesAbstract
The article outlines the aims and objectives of the elective course «History of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies», which is studied by students at the third (educational-scientific) level (full-time/part-time) at V. N. Karazin Kharkiv National University. It reveals the content of Module 1 «History of Pedagogy», which includes topics such as «The Emergence of Pedagogical Theory in Ukraine», «The Development of Pedagogical Thought During the Cultural Renaissance in Ukraine (16th–18th centuries)», «Ukrainian Education and Pedagogy from the Late 18th to the End of the 20th Century», «Revival of the National System of Education and Pedagogy in Independent Ukraine», «Education and Upbringing from Ancient Times to the 17th Century», «Schooling and Pedagogical Thought in Europe from the 17th to the 19th Century», and «Reform Pedagogy in Foreign Countries (Late 19th to 20th Century)» as well as Module 2 «Pedagogical Comparative Studies» content that covers topics such as «Comparative Pedagogy as a Field of Educational Science and an Academic Discipline», «The Genesis of Pedagogical Comparative Studies: Global Context», «The Formation and Development of Pedagogical Comparative Studies in Ukraine», «Higher Education Systems in European Countries: Great Britain, France, Germany, Sweden», «Higher Education Systems in the USA, Japan, Israel, Australia», and «The Impact of Globalization and Euro-Integration Processes on the Transformation of Domestic Higher Education». The article emphasizes that the educational component «History of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies» equips doctoral students with general and professional competencies through the assimilation of theoretical material, practical work, and independent study. It highlights the effectiveness of practical activities as didactic tools applied for third-level students’ independent work in the framework of the course «History of Pedagogy and Pedagogical Comparative Studies». The article presents practical activities developed by the author in accordance with the educational aims of the course. The above-mentioned activities reflect the subject matter and scientific context of future specialists’ professional activities and encourage their engagement in scientific research.
References
Про затвердження Порядку підготовки здобувачів вищої освіти ступеня доктора філософії та доктора наук у закладах вищої освіти (наукових установах) : постанова Кабінету Міністрів України від 23.03.2016 р. № 261. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/261-2016-%D0%BF#Text
Таможська І. В. Самостійна робота здобувачів третього рівня вищої освіти під час вивчення теми «Генеза педагогічної компаративістики : глобальний контекст» з історії педагогіки та педагогічної компаративістики. Світ дидактики : дидактика в сучасному світі : ІІІ Міжнар. наук.-практ. інтернет-конф. (07–08 листопада 2023 року, м. Київ). Київ, 2024. С. 364–366.
Таможська І. В. Теоретичні і методичні засади підготовки науково-педагогічних кадрів в університетах України (друга половина ХІХ – початок ХХ століття) : автореферат докт. пед. наук : 13.00.01. Полтава, 2020. 647 с.
Таможська І. В., Куліш С. М. Сучасні світові тенденції педагогічної освіти. Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії ім. Тараса Шевченка. Серія: Педагогічні науки. 2023. № 17. С. 36–42. DOI: https://doi.org/10.32782/2410-2075-2023-17.4
Чепіль М. М., Карпенко О. Є., Стинська В. В. Роль порівняльної педагогіки у підготовці магістрів за спеціальністю «Освітні, педагогічні науки». Інноваційна педагогіка. 2023. Вип. 58. Том 2. С. 28–32. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/58.2.5
Tamozhska I., Rud O., Medynskyi S., Polukhtovych T., Kuzemko N., & Rudenko-Kraievska N. The Educational Paradigm as a Conceptual Model of Developing Competencies During Learning. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 16(2). 2024. 152–164. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/16.2/851
Tamozhska I., Lehan I., Shcherbak I., Suprun D., & Hryhorenko T. Functioning and development of national and European adult education systems : a comparative aspect. Conhecimento & Diversidade, Niterói, Vol. 15 (40). 2023. 45–61. DOI: https://doi.org/10.18316/rcd.v15i40.11275