ПОЛІКУЛЬТУРНА ОСВІТА В УКРАЇНІ В КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ ПЕДАГОГА
DOI:
https://doi.org/10.24919/2413-2039.12/44.6Ключові слова:
полікультурний підхід, професійна підготовка, полікультурне супільство, етнічні групи, особистісний розвитокАнотація
У статті проаналізовано концептуальні основи полікультурної освіти з педагогічної точки зору та визначено особливості даного феномену, що вочевидь є пріоритетним напрямом з огляду на те, що Україна є багатоетнічною державою. Виокремлено ключові законодавчі акти, що служать правовою основою існування власне самого поняття «полікультурна освіта». Авторка розмірковує про використання різних термінологічних концепцій для ілюстрації різноманітності ідей щодо мети, характеру та змісту полікультурної освіти, а також навчання і виховання молоді в полікультурному світі. Термін «полікультурна освіта» у дослідженні ототожнюється із поняттям «мультикуль- турна освіта». Зокрема, зазначається, що у науковому дискрсі немає одностайності щодо трактування даної дефініції, і відповідно, існує низка синонімічних понять, що детермінують поняття полікультурної освіти, а саме інтеркультурна та кроскультурна освіта. Теорія та практика полікультурної освіти базується на історичних, культурних, соціолінгвістичних, соціальних та педагогічних факторах. Сучасні умови розвитку суспільства висувають нові вимоги до конкурентноспроможності майбутніх фахівців, однією з яких є здатність до здійснення освітнього процесу з опорою на ідеї полікультурної освіти. Виокремлено основні принципи, необхідні для розвитку полікультурності у закладах вищої освіти, а також окреслено важливі завдання, виконання яких забезпечить втілення ідей полікультурного навчання та виховання студентської молоді. Зазначено, що чільне місце у формуванні полікультурної особистості педагога займає, безсумнівно, вивчення іноземної мови, оскільки мова та культура повсякчас перебувають у нерозривній та продуктивній взаємодії. У цьому контексті є цілком логічним, що розвиток полікультурної особистості май- бутьнього фахівця розглядається у дослідженні як важливе завдання підготовки молодо- го покоління до гармонійного життя у полікультурному суспільстві.
Посилання
Бахов І.С. Принципи і функції університетської полікультурної освіти. Інноваційні наукові технології : передовий світовий досвід : зб. наук. паць і матеріалів Міжнар. наук-практ. конф., 5 листопада 2012 р. Кіровоград : Науково-дослідний центр інноваційних технологій, 2012. С. 31–39.
Brown, H. Douglas. (2000). Principles of language learning and teaching. NY: Longman.
Intenational Dictionary of Education. London, Kogan Page., 1973, 273 р.
Intenational Encyclopedia of Education Vol. 7. Oxcford, Rergamon Press. 1994.
Ковалинська І.В. Поняття «полікультурність» та «мультикультурність» у науковому дискурсі. Освітологічний дискурс. 2016. № 1 (13). С. 65–78.
Кузьменко В.В., Гончаренко Л.А. Формування полікультурної компетентності вчителів загальноосвітньої школи : навчальний посібник. Херсон : РІПО, 2006. 92с.
Лощенова І.Ф. Полікультурне виховання майбутніх вчителів у процесі вивчення іноземних мов : дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07. Київ, 2004. 176 с.
Nieto S. (2000) Affirming diversity: The sociopolitical context of multicultural education (3 rd ed.). New York : Longman. 449 p.
Taylor, E.W. (1994). Intercultural competency: A transformative learning process. Adult Education Quartely, 44 (3), pp.154–174.